torsdag, april 20, 2006

Vänstern förvirrar

Usch. I natt är jag förvirrad. Jag var helt säker på att den svenska vänstern var mot alla krig och all sorts kolonialism, typ Irak och Afghanistan. Jag har inte hört någon röst från vänsterhållet som sagt något positivt om de krigen. Det är därför jag blir yr när Tidningen Arbetaren har en ledare som kritiserar omvärldens passivitet i Rwanda under folkmordet och Darfur idag.

Irak under Saddam var en av världens grymmaste regimer. Hur många döda är det ingen som vet men det är ett stort antal tusental i alla fall. Talibanerna var inte heller Guds bästa barn. Arbetaren kritiserar också FN:s säkerhetsråd för att de inte gjorde något. Hur ska de ha det? När omvärlden försöker göra något så svarar vänstern reflexmässigt med demonstrationer men när omvärlden inte gör något så får de också kritik.

Krasst räknat i antal döda så kan nog Saddam mäta sig med det som pågår i Darfur idag. Varför begärde inte den svenska vänstern att FN skulle gå in så USA slapp göra att de misstag de gjort? Det kan inte vara lätt att vara stormakt.

2 Comments:

At 10:11 fm, Blogger Lennart Regebro said...

Enkelt: Ulf B Andersson är demokrat, och har kritiserat vänsterns diktaturkrameri innan. Om han är vänster vet jag inte, jag har inte hittat nåt som är tydligt åt ena eller andra hållet.

http://www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar/UlfB.aspx

Så att du blir förvirrad är för att du betraktar Ulf B Andersson som vänster. :)

 
At 11:29 em, Blogger NaturrutaN said...

Ok, tack för klargörandet. Det som gjorde mig förvirrad var att artikeln var från Arbetaren vilken har en klar vänsterprofil.

 

Skicka en kommentar

<< Home

  • Bloggtoppen.se BlogRankers.com