tisdag, april 25, 2006

Faktafel på Johan Forssells blogg

Sedan några dagar nu har Johan Forssell varit bortrest (till Vitryssland tror jag) och två gästbloggare har fått se till att bloggen håller sig levande. En av dessa två gästbloggare är det politiska stjärnskottet Carl Johan Swensson. Ett av inläggen Carl Johan åstakom var ett om polisen där han bland annat hävdade att:

Från 1994 till 2004 ökade antalet anmälda brott från 65 000 till 86 000.
Någonstans borde det ringa en varningsklocka hos Carl Johan för i själva verket så anmäldes det 1 248 743 brott i Sverige år 2004. En ganska stor skillnad. Bara antalet anmälda misshandlar var 67 100.

13 procent av de anmälda våldtäkterna klaras upp.
Fel, fel, fel! Om du trycker på länken till BRÅ här så ser man klart och tydligt att uppklaringsstatistiken ligger på hela 40% medan personuppklaringsstatistiken därimot är 13%. Stor skillnad.

Antalet poliser i yttre tjänst halverades under samma period.
I och med att bloggen totalt saknar källhänvisning så blir det ju svårt att kolla upp dom detta verkligen stämmer. Det närmsta jag kom sanningen efter lite bloggande var en artikel i Arbetaren där det stod att poliser i yttre tjänst halverades mellan 1989 och 2006. Visserligen kan påståendet stämma men det blir som sagt svårt att veta utan någon källa...


Vi får hoppas att detta fenomen med halvsanningar och felaktigheter får ses som en parentes som heter Carl Johan Swensson. Annars är det pinsamt för hela Muf... eller varje fall för Johan Forssell.

En liten konspirationsteori jag har om det hela är att de läst mitt gamla blogginlägg och sedan "lånat" lite ideer. Anledningen till att jag tror detta är att jag bara ett par dagar innan inlägget skrevs på Johans blogg mailade dom och tipsade om ett inlägg jag själv hade skrivit om polisen. Vidare är "missen" med uppklaringstatistiken exakt samma "miss" som jag hade gjort (är åtgärdat nu). Obs, kom ihåg att detta bara är en gammal hederlig konspirationsteori.

För övrigt Gästbloggsvännen Markus Sjöqvist inte ha så svårt med att "låna" från andra bloggar och sen inte hänvisa dit. Se här.

---------------------------------------------------------------------------------
Jag har mailat Carl Johan men inte fått svar och därför skriver jag detta med gott samvete.

1 Comments:

At 4:42 em, Blogger Swanson said...

Hej!

Du har delvis rätt. Jag uttryckte mig slarvigt i bloggen. Antalet anmälda brott 2004 var självklart jävligt många fler än 86000. Har ingen anledning att tveka på siffran du anger. Vad jag avsåg var antalet VÅLDSbrott. En felskrivning från min sida, helt enkelt. Det VAR våldsbrottens utveckling jag ville visa.

Vad avser våldtäkterna har du också rätt i sak. Det ÄR personuppklaringarna som är 13 procent. Det är den som bör redovisas i den här typen av sammanhang. Rimligen bör det vara den som är intressant. Någon som råkat ut för en våldtäkt ser knappast den som uppklarad för att ärendet avskrivs (och därmed klassas som polisiärt klarlagt).

Däremot har du fel angående kopplingen mellan ditt eget blogginlägg (som jag för övrigt inte sett) och mitt eget. Jag använde mig av statistik jag stött på i mitt arbete.

mvh

//C

 

Skicka en kommentar

<< Home

  • Bloggtoppen.se BlogRankers.com